7 tipů, jak na úspěšný marketingový audit
Kategorie: VOLNÝ ČASMarketingový audit představuje důkladnou analýzu všech marketingových aktivit společnosti. Zaměřuje se na podrobné prozkoumání interních i externích faktorů, které ovlivňují marketingové úsilí, a na identifikaci případných slabých míst nebo přehlížených oblastí ve strategii firmy. Přečtěte si tento článek a zjistěte, jak lépe porozumět svým marketingovým operacím a najít cestu pro jejich optimalizaci a zlepšení.
1. Definujte si cíle marketingového auditu
Každý úspěšný marketingový audit, včetně online marketingového auditu, začíná stanovením jasných cílů. Ty by měly být konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově omezené (tedy SMART). Identifikace cílů vám umožní posoudit efektivitu vašich marketingových snah a lépe se zaměřit na oblasti, které vyžadují zlepšení.
2. Udělejte si přehled svých produktů a služeb
Sestavte úplný seznam nabízených produktů a služeb včetně cen, za které je prodáváte. Neopomínejte lead magnety, které i přesto, že nejsou přímo prodávané za peníze, přinášejí kontakty na potenciální zákazníky.
Zaznamenejte si také, jakým způsobem každý produkt nebo službu realizujete a prezentujete na trhu. Zjistěte, které z nich mají významný podíl na vašich tržbách a zda představují hlavní nebo doplňkovou část vaší nabídky. Vyhodnoťte přednosti a slabiny každé nabídky, stejně jako zpětnou vazbu od zákazníků. Nezapomeňte přidat porovnání s konkurenčními produkty nebo službami.
3. Ujasněte si, kdo jsou vaši zákazníci
Zamyslete se nad tím, kdo nakupuje vaše produkty nebo využívá vaše služby. Identifikujte, kdo je pro vás ideálním klientem a na koho byste chtěli ve větší míře cílit. Zvažte, v čem se liší ti nejlepší zákazníci od těch, se kterými je spolupráce náročnější. Je důležité mít jasně definované, kdo je vaším ideálním zákazníkem.
Začněte shromažďováním základních demografických údajů. Doplňte to o poznatky týkající se:
- chování,
- zájmů,
- hodnot
- a preferencí.
To vám pomůže lépe pochopit, co je pro ně důležité a jak a kde s nimi efektivně komunikovat, ať už offline, nebo online.
4. Zjistěte, jak získáváte nové zákazníky
Zamyslete se nad všemi způsoby, jakými přivádíte do vašeho podnikání nové zákazníky.
- Jsou to oni, kdo vás najde skrze vyhledávání?
- Investujete do placených reklamních kampaní?
- Dostáváte klienty na základě doporučení?
- Co je přiměje, že se na vás obrátí?
Klíčovým faktorem pro získání objednávek bývá nahlédnutí do referencí. Měli byste je zohlednit při tvorbě strategie marketingového auditu již v rané fázi.
5. Prozkoumejte, jaké komunikační kanály používáte
Zde byste měli vaše komunikační strategie zkoumat ze dvou hlavních aspektů:
- Způsoby komunikace s vaší společností: Jakými kanály se mohou zákazníci spojit s vaší firmou. Jsou to e-maily, telefonické hovory, komunikace přes Messenger nebo WhatsApp? Jak rychle na dotazy reagujete a jaké možnosti nabízíte, pokud nejste okamžitě dostupní? Máte nápovědu, která pomáhá zákazníkům, když si neví rady?
- Oslovování zájemců a zákazníků: Zjistěte, jakými způsoby komunikujete se svými zákazníky. Zasíláte e-maily, vydáváte newsletter s užitečnými informacemi? Jaký obsah nabízí a jak často? Máte vlastní blog? V jaké frekvenci přidáváte nové články a jak je propagujete?
6. Zanalyzujte získaná data
Po zanalyzování získaných dat byste nyní měli mít k dispozici bohatý soubor údajů. Následuje fáze, kdy jim přiřadíte smysl a kontext. Je zásadní rozlišovat mezi důležitostí různých informací. Zvažte, jak se jednotlivé údaje vzájemně doplňují, co efektivně funguje a co naopak potřebuje zlepšení. Identifikujte své silné stránky a oblasti, kde existuje prostor pro zlepšení. Zamyslete se nad tím, co vás překvapilo nebo co jste nečekali.
7. Navrhněte akční plán
Vytvoření akčního plánu je závěrečným a významným krokem v procesu auditu, kde se zaměříte na formulaci strategií. Popřemýšlejte, jaké kroky můžete podniknout v reakci na informace zjištěné z marketingového auditu, aby vaše cíle byly dosažitelné rychleji a efektivněji. Není nutné se pokoušet opravit vše. Určité procesy či strategie můžete ponechat. Můžete přestat spolupracovat s některými kolegy, partnery či zákazníky nebo zefektivnit akvizici nových. Zaměřte se na oblasti, které jsou nejpřínosnější.
Pokud vás audit přivede k závěru, že vaše současné úsilí není dostatečné pro splnění cílů, je čas na nastavení nových postupů. Možná budete potřebovat více finančních zdrojů, nebo zvážit rozšíření týmu o nového člena. Tak vzhůru do marketingového auditu.
Zdroj foto: create jobs 51 / Shutterstock.com
Štítky
Doporuč přátelům