7 tipů, jak na úspěšný marketingový audit

7 tipů, jak na úspěšný marketingový audit - Inmagazin.cz Kategorie: VOLNÝ ČAS

Marketingový audit představuje důkladnou analýzu všech marketingových aktivit společnosti. Zaměřuje se na podrobné prozkoumání interních i externích faktorů, které ovlivňují marketingové úsilí, a na identifikaci případných slabých míst nebo přehlížených oblastí ve strategii firmy. Přečtěte si tento článek a zjistěte, jak lépe porozumět svým marketingovým operacím a najít cestu pro jejich optimalizaci a zlepšení.



1. Definujte si cíle marketingového auditu

Každý úspěšný marketingový audit, včetně online marketingového auditu, začíná stanovením jasných cílů. Ty by měly být konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově omezené (tedy SMART). Identifikace cílů vám umožní posoudit efektivitu vašich marketingových snah a lépe se zaměřit na oblasti, které vyžadují zlepšení​.

2. Udělejte si přehled svých produktů a služeb

Sestavte úplný seznam nabízených produktů a služeb včetně cen, za které je prodáváte. Neopomínejte lead magnety, které i přesto, že nejsou přímo prodávané za peníze, přinášejí kontakty na potenciální zákazníky.

Zaznamenejte si také, jakým způsobem každý produkt nebo službu realizujete a prezentujete na trhu. Zjistěte, které z nich mají významný podíl na vašich tržbách a zda představují hlavní nebo doplňkovou část vaší nabídky. Vyhodnoťte přednosti a slabiny každé nabídky, stejně jako zpětnou vazbu od zákazníků. Nezapomeňte přidat porovnání s konkurenčními produkty nebo službami.

marketing

3. Ujasněte si, kdo jsou vaši zákazníci

Zamyslete se nad tím, kdo nakupuje vaše produkty nebo využívá vaše služby. Identifikujte, kdo je pro vás ideálním klientem a na koho byste chtěli ve větší míře cílit. Zvažte, v čem se liší ti nejlepší zákazníci od těch, se kterými je spolupráce náročnější. Je důležité mít jasně definované, kdo je vaším ideálním zákazníkem.

Začněte shromažďováním základních demografických údajů. Doplňte to o poznatky týkající se:

  • chování,
  • zájmů,
  • hodnot
  • a preferencí.

To vám pomůže lépe pochopit, co je pro ně důležité a jak a kde s nimi efektivně komunikovat, ať už offline, nebo online.

4. Zjistěte, jak získáváte nové zákazníky

Zamyslete se nad všemi způsoby, jakými přivádíte do vašeho podnikání nové zákazníky.

  • Jsou to oni, kdo vás najde skrze vyhledávání?
  • Investujete do placených reklamních kampaní?
  • Dostáváte klienty na základě doporučení?
  • Co je přiměje, že se na vás obrátí?

Klíčovým faktorem pro získání objednávek bývá nahlédnutí do referencí. Měli byste je zohlednit při tvorbě strategie marketingového auditu již v rané fázi.

5. Prozkoumejte, jaké komunikační kanály používáte

Zde byste měli vaše komunikační strategie zkoumat ze dvou hlavních aspektů:

  • Způsoby komunikace s vaší společností: Jakými kanály se mohou zákazníci spojit s vaší firmou. Jsou to e-maily, telefonické hovory, komunikace přes Messenger nebo WhatsApp? Jak rychle na dotazy reagujete a jaké možnosti nabízíte, pokud nejste okamžitě dostupní? Máte nápovědu, která pomáhá zákazníkům, když si neví rady?
  • Oslovování zájemců a zákazníků: Zjistěte, jakými způsoby komunikujete se svými zákazníky. Zasíláte e-maily, vydáváte newsletter s užitečnými informacemi? Jaký obsah nabízí a jak často? Máte vlastní blog? V jaké frekvenci přidáváte nové články a jak je propagujete?

6. Zanalyzujte získaná data

Po zanalyzování získaných dat byste nyní měli mít k dispozici bohatý soubor údajů. Následuje fáze, kdy jim přiřadíte smysl a kontext. Je zásadní rozlišovat mezi důležitostí různých informací. Zvažte, jak se jednotlivé údaje vzájemně doplňují, co efektivně funguje a co naopak potřebuje zlepšení. Identifikujte své silné stránky a oblasti, kde existuje prostor pro zlepšení. Zamyslete se nad tím, co vás překvapilo nebo co jste nečekali.

7. Navrhněte akční plán

Vytvoření akčního plánu je závěrečným a významným krokem v procesu auditu, kde se zaměříte na formulaci strategií. Popřemýšlejte, jaké kroky můžete podniknout v reakci na informace zjištěné z marketingového auditu, aby vaše cíle byly dosažitelné rychleji a efektivněji. Není nutné se pokoušet opravit vše. Určité procesy či strategie můžete ponechat. Můžete přestat spolupracovat s některými kolegy, partnery či zákazníky nebo zefektivnit akvizici nových. Zaměřte se na oblasti, které jsou nejpřínosnější.

Pokud vás audit přivede k závěru, že vaše současné úsilí není dostatečné pro splnění cílů, je čas na nastavení nových postupů. Možná budete potřebovat více finančních zdrojů, nebo zvážit rozšíření týmu o nového člena. Tak vzhůru do marketingového auditu.

Zdroj foto: create jobs 51 / Shutterstock.com


Štítky



facebook   Doporuč přátelům




CLUB ŽENA


Lifestyle