Lidé mají lepší čich, než se předpokládalo
Kategorie: PELE MELELidé mají vyvinutější čich, než se dosud předpokládalo. Podle výzkumů publikovaných v posledních letech se jasně prokázala nadvláda olfaktorické, neboli čichové paměti nad pamětí vizuální.
I když vše, co v životě uvidíme, ohmatáme či ochutnáme, si pamatujeme na věky, bohužel postupem času tyto vjemy hůře rozpoznáme a zpětně vyvoláme. A zatímco naše zraková paměť ztrácí z vizuálních podnětů po jednom roce dokonce až 95 procent účinnosti, čichových vjemů ročně zapomínáme pouze okolo 20 procent!
„Lidé dosud podceňovali vlastní schopnost rozeznávat různé pachy a orientovat se podle nich. To je však velká chyba,“ říká designér a vizážista Michal Zachar a uvádí výsledky experimentů prováděných na Kalifornské univerzitě v Berkeley.
Tým vědců vedený Jess Porterovou prováděl výzkum s využitím poněkud zvláštní metody, která však přinesla zajímavé výsledky. Vědci dokonce zpochybnili tradiční představu, že lidský čich je horší než zvířecí.
„Výzkumníci na louce vytvořili deset metrů dlouhou pachovou stopu čokolády. Tvořil ji provázek napuštěný příslušným aroma. Pak požádali 32 univerzitních studentů, aby se pokusili sladkou pochoutku „vyčenichat“. Účastníci pokusu nesměli používat jiné smysly než čich. Poctivost studentů vědci raději pojistili, „vyzbrojili“ je ucpávkami do uší, páskou přes oči a dokonce i silnými rukavicemi, které znemožňovaly vnímat okolí prostřednictvím hmatu. Každý z dobrovolníků měl tři pokusy na to, aby během deseti minut dosáhl cíle. Uspěly celé dvě třetiny zúčastněných,“ popisuje Michal Zachar.
K pozoruhodným závěrům došel tým i na základě dalšího zkoumání. Při opakování testu se totiž dobrovolníci neustále zlepšovali. Jak uvádí lednové vydání prestižního vědeckého časopisu Nature Neuroscience, stačily tři dny tréninku, v rámci kterých se úkol zopakoval celkem devětkrát. Studenti pak „vyčenichali“ cíl dvakrát rychleji než na začátku testování!
Je tedy patrné, že při pravidelném tréninku může člověk své čichové schopnosti výrazně zlepšovat. „Pro člověka je důležité, aby měl ve svém okolí mnoho čichových podnětů. Ať už vůně květin, bylinek, bylinných silic, koření, čerstvého ovoce, oblíbeného parfému,“ říká designér interiérů Zachar. Čichové vjemy totiž přináší významné obohacení a činí život člověka zajímavějším.
Ambi Pur doporučuje novinku na trhu s elektrickými strojky – Ambi Pur 3volution, který spojuje 3 harmonické parfémy měnící se každých 45 minut. Tedy v momentě, kdy člověk přestává vnímat vůni, přichází nový impuls, sepne se nový parfém.
Historie osvěžovačů
Málokdo ví, že značka Ambi Pur vznikla ve Španělsku v polovině 70. let spojením dvou slov „Ambiente“ a „Pur“ (prostředí a čistota). V této době osvěžovač vzduchu byl ve formě naimpregnovaného proužku papírku, užíval se zejména na toaletě a v koupelně. Postupem času tyto proužky nahradily aerosolové a gelové vůně. V roce 2000 byl veřejnosti představen nový produkt tekutého osvěžovače vzduchu s regulátorem intenzity odpařování. Prezentován byl jako parfém určený do automobilů a pod označením Ambi Pur se používá dodnes.
Doporuč přátelům