Proč upřednostnit sypaný čaj
Kategorie: ŽIVOTNÍ STYLPouze deset až patnáct procent české populace si pravidelně připravuje čaj v sypané podobě. I když se na první pohled zdá, že čaj porcovaný má před sypaným spoustu výhod, není tomu tak vždy. Snažili jsme se naopak shrnout přednosti čaje sypaného a tady jsou.
Kvalita sypaného čaje je obvykle vyšší než u čaje v porcované podobě. Prodejci porcovaného čaje je v supermarketu nabídnuta regálová plocha v řádu maximálně metru(ů), za kterou musí často zaplatit nezanedbatelné vstupné. Tlak na minimum druhů v nízké ceně a s co nejvyšší obrátkou se tím jen zvyšuje. Ve specializované čajové prodejně je naproti tomu běžným minimem stovka druhů. Navíc je zde prodej spojen s vyšší informovaností a poradenstvím. Kvalita je u prodejce sypaného čaje často prioritou, neboť není v takové míře součástí nadnárodního konkurenčního tlaku.
Široká druhová škála – na trhu se běžně vyskytuje několik set druhů sypaných čajů. Zatímco producent porcovaného čaje je z ekonomických důvodů tlačen do tisícových sérií krabiček určených pro konkrétní druh, mění zpracovatel sypaného čaje často pouze popis (etiketu) na stále stejném obalu (sáčku, plechové dóze). Z tohoto důvodu si může dovolit nabídnout škálu mnohem širší.
Možnost lépe posoudit jakost – vizuálně, čichem i hmatem. U sypaného čaje v průhledném zásobníku (např. ve skleněné dóze Oxalis) člověk očima kontroluje strukturu a velikost lístků, jejich pravidelnost, popřípadě obsah nežádoucích přimísenin (např. stonků), nechá se vábit přirozenou vůní. Skrze neprůhledný papírový sáček porcovaného čaje lze těžko prohlédnout strukturu čajových lístků, které jsou navíc rozdrceny na drobné kousky.
Sypaný čaj vede ke klidu mysli – vyžaduje delší čas na přípravu, jeho degustace je spojena více s rozjímáním, meditací, zamyšlením. Čaj sáčkový naproti tomu vychází spíše z rychlého životního stylu, není součástí žádného čajového obřadu… Důvodem jeho vzniku byl právě stále více pulzující chod života.
Uplatnění rozličných komponentů (kousků ovoce, bylin apod.) v celistvé, nerozdrcené podobě v sypaném čaji. To vede k vyšší vizuální pestrosti čajové směsi.
Prodej sypaných čajů je spojen s minimálními náklady na reklamu. Prodejce porcovaného čaje často věnuje zvýšené úsilí vizáži obalu. Základem je marketingové heslo „obal prodává“. Také proto se na zákazníka z papírové krabičky leckdy usmívá dobře vyzrálé, pestře vybarvené ovoce či jiná součást směsi, která se skutečnou podobou nemusí mít mnoho společného. U čaje sypaného tohoto způsobu prodeje není zapotřebí. Jde o čistý přírodní produkt bez mechanické (drtící) úpravy. Zákazník obvykle ví, co kupuje.
Vyšší počet nálevů u některých druhů sypaných čajů. Vybrané druhy např. čínských sypaných čajů lze zalít i několikrát. Většinou se však nepoužívají vzhledem ke kvalitě, a tudíž i ceně, jako náplň porcí. Nálevové sáčky takřka výhradně nelze použít více než na jeden nálev.
Používání velmi originálních a netradičních příchutí, které sypanému čaji nezaručují automaticky výraznou prodejnost, zato přinášejí druhovou pestrost. Jde například o čaj s příchutí koření, plodů nebo bylin – pepře, chilli, žen-šenu, zázvoru, kardamomu, Aloe Vera, šafránu, broskvoně či levandule, dále pak čaje se sušeným mlékem nebo uzený čaj Lapsang Souchong. Poměrně zásadním momentem v oblasti sypaných čajů je zakomponování zcela nově objevených druhů ovoce původem z tropických pralesů, nazývaných obecně „Superfruits“. Zde můžeme nabídnout přírodní aroma Acai a plody Goji. V tomto trendu plánuje firma Oxalis také dále pokračovat. V porcované podobě se oproti tomu na českém trhu objevují spíše líbivější příchutě vyhovující širšímu okruhu spotřebitelů, a tudíž s očekávaným vyšším komerčním úspěchem.
Ing.
Jednatel Oxalis, spol. s r. o.
Doporuč přátelům