Elektromobily - 2.díl
Kategorie: INMAGAZIN MUŽCo jsou to elektromobily a co jsou hybridní auta. Jaká je jejich ekonomika.
Ekonomika hybridních automobilů
Jaký si koupit elektromobil? Nejčastěji se v ČR prodávají velikosti Peugeot 106, Forman, ale i větší dodávky. Ceny kolem 200 - 260 000,- Kč. ( Starší automobily – mírně jeté). Trend je jasný. Ropné produkty budou, jako každá fosílie, nahrazovány, jak to jen půjde.
Svět jde malinko jinou cestou, než v ČR výroba na koleně a „pokoutný dovoz“. Ve Španělsku se čeká až půl roku na Hondu Civic. V USA půl roku na Toyotu hybrid. Pořadníky na auta i v období budování rozvinutého kapitalismu. My tuto situaci dobře známe z dob budování rozvinutého socialismu.
CIVIC je hybridní auto. Kombinuje výhody elektromobilu s výhodami benzínového motoru. Výsledná kombinované spotřeba je cca kolem 3,5 l benzínu na 100 km. Ve Španělsku je vysoké daňové zvýhodnění na hybridní auta. Proto je velký zájem, který je nutno řešit pořadníky.
Elektromobily
Auto, které má elektromotor. Nikoliv spalovací motor. Elektřinu odebírá z baterek. ( akumulátorů). Na cca 12 kWh ( 20 Kč ) dokáže ujet i 100 km. Dojezd je dle baterek. NIcd kolem 100 – 180 km, Lithiové i kolem 300 km.
Hybridní auta
Spalovací motor kombinovaný s elektromotorem. Baterie slouží k vyrovnávání výkonu, cca jen 0,75 kWh.
Ekologie
Dle mého názoru , má státní podpora hybridních automobilů a elektromobilů několikanásobně vyšší ekologický efekt, než přidávání 5 % lihu do benzínu. ( nebo rostlinný olej do nafty). Na internetu jsou publikovány zprávy, že biopaliva jsou až 400 x méně ekologická, než ropné produkty!
Ekonomika
Ekonomika hybridních automobilů je velmi výhodná. Místo 7,5 l benzínu platíte 3,5 l benzínu / 100 km. To pochopí snadno i malé dítě. Elektromobily jsou taktéž velmi výhodné. 20 Kč / 100 km. Elektromobily však mají menší dojezd. 150 – 180 km. Na denní dojíždění do práce bohatě stačí. Lze tedy říci, že ekologie si snadno na sebe vydělá. Pokud by zde ovšem neexistovaly státní brzdné páky zavádění nových ekologických technologií. Proč?
Stát měl např. předloni 75 mld Kč příjem ze spotřební daně z uhlovodíkových paliv. K tomu je nutno připočítat DPH, které se platí z ceny včetně spotřební daně…
„Tedy, stát jako takový, již svojí podstatou, musí být proti zavádění úsporných a ekologických technologií“, říká Ing. Rudolf Vítek, největší odborník na tepelná čerpadla na Slovensku. „Na Slovensku šel stát tak daleko, že prohlásil, že tepelné čerpadlo není obnovitelný zdroj energie, ale jen technické úsporné zařízení. Tím pádem jej nemusí podporovat, ani dotovat.“
„Slovenský stát podporuje biomasu a solární energii. Což se v Německu ukázalo jako slepá větev. Německo cestu podpory biomasy již dávno opustilo,“ říká Ing. Branislav Haško, z poradenského centra obnovitelných zdrojů v Trenčíně, který má celoevropský přehled.
Propagace elektromobilů
Propagátoři elektromobilů jsou z pohledu státních orgánů něco jako asociálové. Buřiči. Pořádají demonstrace na podporu elektromobilů. Nejde o to, vyřešit technické problémy. Dojezd, nabíjení, baterie, ekonomika provozu…To všechno je již dávno vyřešeno. Jde o to, prosadit elektromobily hromadně do užívání. Legislativa. Povolení,…
To, co je v Evropě běžné, v bývalém východním bloku si jen těžce proráží cestu na výsluní. Vypadá to, že monopoly ani stát nemají zájem rušit dobře kvetoucí obchod nedostatkových (dobře zdražovatelných) fosilních energií.
Autor: Ing. Sýkora Pavel
zdroj: www.kodek.cz
Související články:
Elektromobily 1.díl
Elektromobily? Proč ne? A proč ano?
Doporuč přátelům
Vaše názory |
na Slovensku? - Autor: Vajanský2. 5. 2017
pane Dobroota, 12 kWh = 100 km dnes za 60 000 - Autor: Ing. Pavel Sýkora14. 8. 2012
pane Mařan, baterie při provozu musíte chladit. - Autor: Ing. Sýkora14. 8. 2012
To je logický vývoj. Snadná přestavba auta - Autor: Ing. Sýkora14. 8. 2012
Elektromobily - 2.díl - Autor: Dobrota21. 1. 2009
Elektromobily - 2.díl - Autor: Vladimír Mařan21. 1. 2009
Elektromobily - 2.díl - Autor: hutor13. 4. 2008